Datum: 06.10.2025 — 14.10.2025
Začátek: 19:00
Projekční pásmo Things That Didn’t Happen navazuje na celoroční programové téma etc. galerie Beyond Belief, které se věnuje odchylkám reality a hranicím uvěřitelnosti. Pásmo se zaměřuje na subverzivní umělecké strategie, jimiž autorky subtilně narušují zavedené struktury každodennosti a odhalují mocenské mechanismy, které běžně zůstávají neviditelné. Tyto intervence nevyžadují dramatické akty, ale spočívají v nenápadných, často absurdních zásazích – drobných gestech a situacích, jež se na první pohled jeví jako samozřejmé, a přesto narušují ustálené normy a zpochybňují to, co považujeme za „skutečné“.
Středobodem těchto zásahů je identita, role a jejich performativní konstrukce. Autorky přebírají či konstruují nové role, vydávají se za jiné osoby, přepisují situace a rekonfigurují prostor, v němž se odehrávají. Tyto zásahy, často laděné absurditou či nadsázkou, umožňují reflektovat způsoby, jimiž se formuje a přepisuje kolektivní paměť, zpochybňují hranice mezi inscenací a realitou a ukazují, jak snadno lze destabilizovat běžně přijímané společenské normy. Promítaná díla ilustrují jemné formy každodenní sabotáže – zdánlivě nevinné zásahy, jež podkopávají autoritu, rozvracejí očekávané role a vytrhávají diváctvo z rutinního chodu. Humor, absurdita a situační nadsázka zde fungují jako analytické nástroje, prostředky odhalování skrytých mocenských vztahů a zároveň jako příležitost pro nové interpretace.
Pásmo Things That Didn’t Happen ukazuje, že realita není pevně daná. Že role, pravidla a příběhy jsou podmíněné a proměnné. Pásmo tak funguje jako rezistence proti zavedeným normám, zpochybnění automaticky přijímaných pravidel a nabídka kritického, a přesto zároveň poetického pohledu na svět, v němž se možná věci staly jinak, než si myslíme.
Jill Magid: Trust, 2004, 17’44“
V roce 2004 strávila Jill Magid 31 dní v Liverpoolu, během nichž navázala úzký vztah s organizací Citywatch (systém monitorování a řízení veřejné bezpečnosti, který provozuje Liverpoolské městské zastupitelstvo ve spolupráci s policií), jejíž funkcí je městský kamerový dohled – nejrozsáhlejší systém svého druhu v Anglii. Videa z jejího projektu Evidence Locker byla inscenována a editována samotnou umělkyní, ale natočena policií pomocí veřejných bezpečnostních kamer v centru města. Oblečená do jasně červeného kabátu volala Magid policisty ve službě, sdělovala jim, kde se nachází, a žádala je, aby ji natáčeli v konkrétních pózách, na určitých místech, nebo ji dokonce – jak je vidět ve videu Trust – vedli městem se zavřenýma očima. Tento akt vytváří paradoxní situaci – vztah založený na kontrole se proměňuje v gesto důvěry, odevzdání a spoluúčasti. Trust zkoumá hranici mezi bezpečností a intimitou, mezi podrobením a důvěrou, a ukazuje, jak se technologie dohledu může stát médiem emocí a blízkosti.
Pilvi Takala: The Trainee, 2008, 13’52“
Pilvi Takala strávila měsíc jako stážistka v helsinské pobočce společnosti Deloitte. Po několika týdnech začala během směn jen nehybně sedět a dívat se do prázdna, věnovat se takzvané „mentální práci“, nebo jezdit celý den výtahem, aby podpořila tok svých myšlenek. Její chování zneklidňovalo kolegy a kolegyně, kteří byli zvyklí na konvenčnější pojetí produktivity. Na rozdíl od otevřeně rušivých gest je to právě jemnost a nejednoznačnost tohoto „nedělání“, co činí její jednání tak provokativním a znepokojujícím – a nutí spolupracovníky a spolupracovnice hledat způsob, jak na něj reagovat.
Pilvi Takala: Real Snow White, 2009, 9’19“
Absurdní logika „skutečné postavy“ a přísná disciplína Disneylandu se projeví ve chvíli, kdy je opravdové fanynce Disneyho Sněhurky zakázán vstup do parku v kostýmu Sněhurky. Přestože jsou návštěvníci a návštěvnice vybízeni, aby se převlékali do kostýmů, kompletní převleky jsou určeny výhradně dětem. Disneyho slogan „Sny se plní“ se tak vztahuje pouze na sny, které vznikají a jsou kontrolovány samotným Disneym. Jakýkoli projev, který se vymyká této kontrole, okamžitě vyvolává obavu, že by se mohly naplnit skutečné, temné či perverzní sny. Fantazie o nevinné Sněhurce, která udělá něco nevhodného, působí natolik reálně, že se na ni ostraha i vedení parku odvolávají jako na důvod, proč návštěvnici nepovolit vstup v kostýmu Sněhurky.
Karolína Hovězáková: Terezka.to, 2024, 18’54“
Terezka.to je audiovizuální rekonstrukce digitální identity – fiktivní postavy, jejíž životní příběh vzniká ze stop roztroušených po internetových archivech. Autorka z nalezených fragmentů skládá intimní a zároveň anonymní portrét Terezky, který osciluje mezi realitou a fikcí. Zmizelé online momenty se proměňují v melancholickou meditaci o paměti, identitě a proměnlivosti digitální existence. Film tematizuje napětí mezi autenticitou a inscenací, mezi dokumentem a konstrukcí – mezi tím, co se skutečně stalo, a tím, co by se klidně mohlo stát. Vzniká tak zvláštní pocit blízkosti i odcizení, kdy se hranice mezi autentickým a konstruovaným životem zcela rozpouští.
Jill Magid: Final Tour, 2004, 2’56“
Final Tour představuje závěrečný pohyb Magid v rámci projektu Evidence Locker. Umělkyně se nechává kamerami vést napříč městem – naposledy a vědomě, jako by šlo o rituál rozloučení. Film je montáží záběrů z policejního dohledu, které zachycují její cestu jako performanci zranitelnosti a kontroly. Kamera je zde svědkem intimního aktu – pohledu, který je zároveň institucionální i osobní. Final Tour uzavírá dialog mezi umělkyní a systémem dohledu a proměňuje běžnou infrastrukturu sledování v prostor empatie, introspekce a melancholické blízkosti.
Promítaná videa / Screened videos:
Jill Magid: Trust, 2004, 17’44“
Pilvi Takala: The Trainee, 2008, 13’52“
Pilvi Takala: Real Snow White, 2009, 9’19“
Karolína Hovězáková: Terezka.to, 2024, 18’54“
Jill Magid: Final Tour, 2004, 2’56“
Projekce / Screening: 6. 10. 2025, 19:00 (etc. galerie, Sarajevská 16, Praha 2)
Online projekce / Online screening: 7.–14. 10. 2025
Kurátorka / Curator: Nela Klajbanová
Grafika / Graphic design: Nela Klímová
Překlad a časování titulků / Translation and subtitle timing: Markéta Effenbergerová, Natálie Dutá
Produkce / Production: Sára Märc, Tereza Vinklárková
Videa jsou promítána česko-anglicky. / The videos are presented in both Czech and English.
Na vizuálu je použit video still z videa Real Snow White od Pilvi Takala. / The visual features a video still from Real Snow White by Pilvi Takala.
Projekt je uskutečněn za podpory Hlavního města Prahy, Prahy 2 a Ministerstva kultury České republiky. / The project is supported by the City of Prague, Prague 2 District, and the Ministry of Culture of the Czech Republic.