Od roku 2024 pořádá etc. galerie rezidence se zaměřením na výzkum v oblasti umění pohyblivého obrazu. Jejich cílem je poskytnout prostor a čas k rozvoji vlastní výzkumné práce. Každoročně galerie nabízí dva rezidenční pobyty. Účastníci a účastnice jsou vybíráni komisí na základě otevřené výzvy. Do open callu se mohou hlásit jak umělkyně, kurátoři, teoretičky či studující, jejichž cílem je výzkum teorie či praxe pohyblivého obrazu. Rezidence jsou honorované, trvají jeden měsíc a odehrávají se v letním období v prostorách galerie a přilehlé kanceláři.
V roce 2024 z více než 50 přihlášek komise složená z kurátorek galerie Nely Klajbanové a Sáry Märc a umělkyně a pedagožky Báry Mrázkové vybrala dva vítězné projekty:
ZAHER JUREIDINI: RESISTING ERASURE: VISUAL HISTORIES
Výzkumná práce Zahera Jureidini zkoumá vlivy mocenských dynamik na uchovávání vyprávění a příběhů v pohyblivém obraze. Výzkum se soustředí na marginalizované příběhy z arabských a palestinských kultur a na jejich udržování a obnovování v kontextu dominantních koloniálních vyprávění. Studie zkoumá historickou a současnou vizuální dokumentaci od raných koloniálních záběrů až po moderní snímky a zdůrazňuje roli arabských a palestinských umělců a umělkyň a filmařů a filmařek v odporu proti vymazání kultur. Výzkum pak vychází z přesvědčení, že filmové natáčení v regionu může být hlubokým politickým aktem. Proto se v rámci výzkumu Jureidini zabývá různými formami pohyblivého obrazu, aby osvětlil složitost vyprávění pravdy a zobrazování identity v kontextu systémového vymazávání.
Zaher Jureidini je libanonský kameraman žijící v Praze. Magisterský titul získal na Filmové a televizní fakultě Akademie múzických umění v Praze (FAMU). Zaherova tvorba zahrnuje celou řadu témat, od sociálních a politických vyprávění až po rozmanité umělecké imaginace. Natáčí různé typy vizuálních projektů – krátké filmy, hudební videoklipy, umělecká videa a reklamy. Mezi Zaherovy kameramanské práce patří například krátký film Sea Salt (2023), který měl premiéru na 80. ročníku filmového festivalu v Benátkách, a za který získal cenu za nejlepší kameru na festivalu krátkých filmů FILMAY Short Film Festival Kumanovo v Severní Makedonii. Kromě kameramanské tvorby se Zaher věnuje kurátorské práci, filmové teorii a výzkumu.
JÁCHYM ŠIDLÁK: EREMOS: FILM A POMALÁ ZTRÁTA LIDSTVÍ
Eremos: Film a pomalá ztráta lidství je audiovizuální esej, která se afirmativně noří do temnoty vystižené řeckým slovem „eremos“ – pustina neurčená člověku, opuštěná divočina. Esej apropriuje, ohýbá a syntetizuje záběry z filmů Poznámky z Eremocénu (2023, r. Viera Čákanyová) a Spící lůno (2017, r. Scott Barley) s cílem nejen popsat, ale přímo následovat jejich afektivní rozměr, spočívající v melancholii ze ztráty lidské perspektivy. Záznam osobní zkušenosti s těmito filmy se v eseji stává hnací silou vytvářející paralely mezi oběma díly a zároveň podnětem k úvaze o významu situované zkušenosti pro filmovou kritiku.
Jáchym Šidlák dokončuje studium na Katedře filmových studií na Univerzitě Karlově v Praze, které ho přivedlo k zájmu o pohyblivé obrazy expandující do nejistých budoucností, planetárních nebo mikroskopických měřítek, a taky ke sférám posthumanismu, post-cinema a vůbec všech post-věcí. Mezitím post-ironicky tráví dny (někdy i noci) prací v kině, občasným kritickým psaním, stříháním audiovizuálních esejí nebo pořádáním otevřených ekologických seminářů s názvem Klíčení.