Datum: 10.03.2018
Začátek: 18:00
V březnu s prezentací videí dokumentaristy a publicisty Oleksiye Radynského začínáme druhou kapitolu dlouhodobého výzkumného projektu Politika pravdy, který se zaměřuje na vývoj dokumentárních strategií v současném videu. Tentokrát bude pozornost směřována k otázce observačního módu, strategie využívané v současném dokumentárním i výtvarném videu. Série projekčních večerů bude zahájena představením videí od umělce Oleksiye Radynského (UA). A v následujících týdnech budou v programu dále uvedeni čeští i zahraniční umělci a umělkyně pracující s důvěrou v záznam kamery.
Oleksiy Radynski je filmař a publicista působící v Kyjevě. Od roku 2011 je editorem ukrajinského vydání na serveru Political Critique a v roce 2008 spoluzakládal VCRC (Visual Culture Research Center) v Kyjevě a podílí se také na přípravách Kyjevského bienále (2015 a 2017). Ve svých videích často sleduje politické souvislosti současné situace na Ukrajině. Mezi jeho poslední videa patří Landslide o životě jedné graffiti komunity v Kyjevě (2016) nebo film o ukrajinském nacionalismu People Who Came to Power (2015, společně s Tomášem Rafou), který vyhrál hlavní cenu na Mezinárodním filmovém festivalu Docudays v Kyjevě. Jeho poslední snímky byly prezentovány na IFF v Oberhausenu, Dok Leipzig IFF, a v rámci výstav v e-flux (New York), S A V V Y Contemporary (Berlín), Royal Institute of British Architecture a na dalších místech. Texty mu vyšly na e-flux journal, Political Critique, Regarding Spectatorship, Raznoglasiya a v dalších publikacích.
Promítaná videa:
Landslide (2016, 26’)
Landslide je film zachycující post-revoluční Ukrajinu na příkladu komunity lidí, kteří se “pokouší budovat novou společnost” na ruinách a kolapsujícího společenského systému. Film se odehrává v centru Kyjeva, v místě, které si od města vzala zpět příroda. Kvůli množství sesuvů půdy se stala ulice Petrivska neobyvatelnou a byla obsazena společenskými outsidery různého druhu. Zároveň se místo stalo důležitým potkávacím místem pro alternativní a undergroundovou kulturu. Uzavřený graffiti tým, skupina technologických geeků a avantgardní gay divadlo na útěku před válkou v Luhansku – všichni zde společně existují mimo tlak nefunkčních sociálních struktur.
Banner (2017, 6’)
Lezci instalují bílý transparent na velkou nedostavěnou konstrukci v Kyjevě. Jejich snahou je sice zakrýt provokující výsledek nezdařeného projektu, čím více se však pokoušejí obscéní stavby zbavit, tím vytrvaleji se navrací.