Objekty vystavené v zoo se na publikum buď ohlížejí, nebo neohlížejí

Datum: 04.04.2024 — 12.04.2024
Začátek: 19:00

Zoo jsou určené hlavně pro lidi. Kdyby totiž jejich primárním zájmem byla zvířata a jejich blahobyt, estetické a praktické hodnoty zoo jako výstavních prostor by byly pravděpodobně jiné, možná by ani žádné zoo neexistovaly. V zoo jsou zvířata od toho, aby byla viděna. Pohledy mezi lidmi a zvířaty jsou ale vzájemné. Pásmo videí se věnuje těmto pohledům, jejich historii a budoucnosti. Pohledy nenesou jen zvědavost či strach, ale i otázky (a odpovědi) ohledně moci, vědomí vlastní subjektivity, smyslu života, vzájemné odlišnosti a solidaritě.

 

Noor Abuarafeh, Am I the Ageless Object at the Museum?, 2018, 14’59’’

Palestinská umělkyně Noor Abuarafeh se ve své tvorbě věnuje rekonstrukci (koloniální) historie a paměti, politice archivace a opomíjeným příběhům. Film Am I the Ageless Object at the Museum? zachycuje různě velká a různě „slavná“ zvířata, ať už ve výběhu, v kleci, nebo formaldehydu. Hlas vypravěče přemítá o vzpomínkách, vzájemnosti a pocitu vlastního já. Čí jsou to ale vzpomínky? A jaký svět – život vytvářejí? Zvířata, na něž se díváme, nejsou jen symboly, do nichž si projektujeme své představy a emoce, jsou to zástupci “národů” přírodního světa, zakonzervované objekty bez života. Film z roku 2018 byl natočen v zoologických zahradách v Palestině, Egyptě a Švýcarsku. Většina zvířat, která se nacházela v zoologické zahradě v Gaze, zemřela v důsledku vojenských útoků Izraele vyhladověním či při náletech již v listopadu 2023. Ve světle tohoto děsivého válečného konfliktu tak film Noor Abuarafeh otevírá otázky identity, národního dědictví a práva na sebeurčení ještě s větší naléhavostí.

 

Hana Nováková, Život věčný, 2009, 13’22’’

Česká dokumentaristka, doktorandka etnozoologie a tlumočnice z bengálštiny Hana Nováková se ve svém prvním filmu Život věčný vydává do Národního muzea v Praze. V jeho výkladních skříních, ale i v běžně nepřístupné taxidermické laboratoři hledá odpovědi na to, co se stane se životem po smrti, až vymizí „jiskry z očí,“ a ze zvířete se stane preparát, objekt, „velvyslanec“ reprezentující svět (živých) zvířat. Její pátrání ji dovede až ke slavnému fenkovi Felixovi, ale i k záhadě mozku Františka Palackého.

Upozornění: Ve filmu jsou použity záběry z preparace ptactva a mravenečníka velkého.

 

Patrick Goddard, Animal Antics, 2021, 37’54”

Fenka Whoopsie se svou kamarádkou Sarah nás v blízké budoucnosti provázejí po londýnské zoo v komediálním filmu Animal Antics umělce Patricka Goddarda. Chovný psík touto návštěvou poznává „divočinu“ a hledá svůj vztah k Jiným a jejich hodnotu. Při své procházce jen tak mimochodem glosuje poznatky z fenomenologie, filozofie a posthumanismu, či odkazuje například na první počítač, který úspěšně prošel Turingovým testem, nebo na pohádkové Disney světy a na podporovatele Donalda Trumpa.

 

kurátor*ka: Sára Märc

přednáška a esej: Hana Nováková

grafika: Nela Klímová

překlad a časování titulků: Markéta Effenbergerová

produkce: Anna Davidová, Nela Klajbanová