červen 2009
Zásadním impulsem k uspořádání výstavy byl nález znakového písma, které vzniklo v Čechách v třicátých letech minulého století. Grafický designér Robert V. Novák zasazuje uměle vytvořený znakový systém do kontextu současného informačního světa a jeho umělecké scény. Instalace představuje otevřenou konfrontaci prvorepublikového Batěkova obrázkového písma /Neoglyfy/ s "nečitelnými" fonty konceptuálního umělce Jiřího Skály /Helvetica Concentrate/, grafického designera Petra Bosáka /Abulafia/ a k této příležitosti vytvořeným svým vlastním "poločitelným" fontem /Hagel/. Zatímco se Batěk snažil vytvořit (neúspěšně) zcela originální a celosvětově srozumitelné nové znakové písmo na způsob tehdy tak oblíbeného esperanta, Skálovi ani Bosákovi nešlo v žádném případě o srozumitelnost nebo čitelnost. Jedná se o experimenty – typografické hříčky – u Bosáka to je fascinace vztahem zvuku k jednotlivým literám a jeho záznamu, u Skály pak snaha o převedení plochy jednotlivých písmen do nejkoncentrovanějšího obrazce – plného kruhu. Robert V. Novák uzavírá konfrontaci generační výpovědí fontu (těžce, ale přece čitelného), obracejícího se k vizuálním kvalitám 90. let a připojuje text významného českého filozofa.
Markéta Vinglerová, 2009
Na počátku dějin a v průběhu jejich podstatně delšího údobí zůstávala abeceda výsadou elity. Tvořila tajný kód, a jen ti, kteří do něj byli zasvěceni, disponovali historickým vědomím. Největší části společnosti nadále sloužily k orientaci ve světě tvrdé předměty, především obrazy, a mluvená řeč. To znamená, že největší část společnosti žila v magickém a mytickém vědomí. Avšak mezi elitou a masou (mezi elitárními texty a populárními obrazy a ságami) vznikala stále živější zpětná vazba, díky které historické myšlení stále znovu nabíralo magické a mytické prvky a díky které se magicko-mytické myšlení stávalo stále historičtějším. V této zpětné vazbě, v této "vnitřní dialektice" západní společnosti je možno poznat právě onu dynamiku, která hnala dějiny kupředu. Stručněji řečeno: zatímco texty postupně "vysvětlovaly" obrazy (překódovaly je do řádků abecedy), pronikaly obrazy stále znovu do těchto textů, aby je "ilustrovaly", takže alfabetické pojmové myšlení se stávalo stále imaginativnějším a obrazové myšlení stále pojmovějším.
Vilém Flusser / Alfanumerická společnost
instalace jako pocta energii vložené v naivní pokus o vytvoření všeobecné čitelnosti
zahajujeme počátek průzkumu nečitelnosti (nezaměňovat s nesrozumitelností)
"čtení" těsně za hranicí čitelnosti
omezení písma a konceptuální přístup k němu
písmové znaky v netextovém vyjadřování
průzkum "nové čitelnosti" subkultur
Neoglyfy (písmo světové) / Alexandr Sommer Batěk / 1932 (1936)
Helvetica Concentrate / Jiří Skála, Angela Detanico, Rafael Lain / 2003
Abulafia / Petr Bosák / 2008
Hagel / Robert V. Novák / 2009
Robert V. Novák, 2009
© 2007, etc. galerie
Kateřinská 20, Praha 2, Czech Republic / info@etcgalerie.cz