I.
Skica, náčrt, na papír „hozený“ koncept díla. Kresba, jejíž podoba primárně nereprezentuje klasické výtvarné
hodnoty osobního výrazu, či dokonalé formy a na druhé straně postrádá i onu řemeslnou dokonalost a
přesné měřítko technického výkresu. Většina takovýchto kreseb slouží svému autorovi jako svižné zachycení
základní koncepce zamýšleného díla, nebo přímo jako prostředek jeho řešení. Ne vždy se musí jednat o
kresbu, někdy může mít takováto přípravná črta podobu textu. Nalezneme samozřejmě mnoho různorodých
poloh, které sahají od nepřehledných črt s mnoha zakreslenými změnami a slovními komentáři, přes s již
jasnou vizí lehkou rukou načrtnutá schémata, až k pečlivě prokresleným vizualizacím. Některé z těchto
doprovodných produktů procesu vzniku a realizace uměleckého díla jsou příznačné svou osobitou vizuální
řečí, využívající zjednodušených grafémů a pomocného textu. Vlastně se někdy jedná v jistém smyslu o řeč i
ze sémantického hlediska, která stojí na pomezí mezi znakem-písmem a znakem-vizuální reprezentaci. Tento
projev, má své paralely v oblasti technického myšlení a didaktiky řemeslné práce, stejně tak jako v jejich
amatérských„ formách jakou je třeba kutilství.
II.
V uměleckém provozu posledních desetiletí ale často nalezneme podobně stylizované kresby v roli či
jako součást defi nitivního uměleckého díla. Jistě to souvisí se zvýšeným významem procesuálních kvalit
uměleckého díla a s přesunem od pouhé sekundární prezentace dokumentace, mimo galerijní kontext realizovaného
díla, k reprezentaci procesuálního momentu díla v jeho statické instalaci v rámci galerijního
umění. Mnoho umělců přikládá k dokumentaci svých děl v katalozích i „přípravné“ črty, u kterých však
často můžeme mít podezření na jistou míru zpětné cenzury, či přímo zpětného komentáře kresbou.
{ Aleš Čermák, Patricie Fexová, Jiří Franta – David Böhm, Petra Herotová, Martin Hrubý,
Eva Koťátková, Petr Krátký, Radim Langer, Marek Meduna, Luděk Rathouský, Milan Salák }
kurátor : Viktor Čech
III.
Pro historika umění má průzkum těchto souborů skic, či celých sešitů plných nápadů a črt často velice
zásadní význam. Velmi mu pomáhá v jeho výzkumu tvorby umělců, jejichž dílo se již uzavřelo. Je jeho
vstupenkou do soukromého hájemství tvůrčího procesu umělce a často důležitým základem akademického
zhodnocení a rozčlenění jeho oeuvre. Tento přístup se ovšem prakticky vždy týká „historie“ a je otázkou
nakolik je aplikovatelný v živém uměleckém prostředí, kde má teoretik k dispozici „živého“ umělce, který
pro něj může být jak bohatým zdrojem informací, tak i překážkou jeho snaze po badatelské nezávislosti a
objektivitě.
IV.
Různé způsoby jimiž k přípravě a promýšlení svého díla v náčrtcích tvůrce přistupuje, můžeme s jistou
licencí přirovnat k základním pilířům klasické rétoriky, jak je kdysi vymezil Quintilián : Inventio – tedy
moment promýšlení samotné koncepce díla a v našem případě často i základních rysů jeho podoby. Dispositio
uspořádání díla, ve výtvarné poloze často spočívající v ladění jeho kompozice, ale i v jasné formulaci
jeho konceptu. Elocutio – neboli styl a Pronuntiatio neboli prezentace, pak vlastně představují jemnější
odstíny předchozího, kdy je řešeno vyladění celku díla do určité polohy stylizace, která odpovídá autorovým
záměrům a způsob jakým se dílo vztahuje k divákovi. Důležitý je i další termín – Memoria, znamenající
vlastně nutnost mít všechny tyto složky na paměti při vlastní prezentaci díla. V prostředí náčrtníků má tato
nutnost odraz v neustálém opakovaném načrtávání projektu a promýšlením všech jeho specifi ckých aspektů,
neboli toho „zda bude dílo fungovat“. Posledním termínem je Actio – tedy samotný akt realizace díla,
završující celý výše naznačený proces. Tato archaická kategorizace je s uvažováním o výtvarném umění a
procesem jeho vzniku spjata již dlouho. V kořenech své autonomní tvůrčí koncepce ji nalezne i soudobé
umění. V jeho prapočátcích v době renesance a manýrismu právě takovéto rétorické kategorie sloužily za
vzor teorie a výuky disegna jako základní přípravné fáze pro výtvarnou tvorbu.
© 2007, etc. galerie
Kateřinská 20, Praha 2, Czech Republic / info@etcgalerie.cz