Home
2009/002_anticipation_of_past

▲ zpět◄ předchozí► další

english

Jan Sýkora Očekávání minulosti

leden – únor 2009

Vybudovali kanál od moře až k vnějšímu kruhu, tři sta stop široký, sto stop hluboký a padesát stadií (9 km) dlouhý a zřídili tak průplav z moře do něho jako do přístavu, učinivše ústí tak široké, aby do něj mohly vplout i největší lodi. A prokopali také pásy země, které oddělovaly pásy moře, aby jedna triéra mohla proplouvat sem a tam, a kanál opatřili mosty tak vysokými, aby bylo možno dole proplouvat, neboť křídla pásů suché země měla takovou výšku, že dostatečně vyčnívala nad moře. Největší z těch kruhů, se kterým bylo moře průkopem spojeno, byl tři stadia široký a sousední kruh země byl jemu roven; druhý pak měl vodní pás šířky dvou stadií, suchý byl zase roven tomuto vodnímu; ten pak, který obepínal samotný ostrov uprostřed, jedno stadion. Ostrov, na kterém byl královský dům, měl průměr pět stadií. (116) Pak obehnali ostrov, jakož i pásy a most, široký sto stop, ze všech stran kolem dokola kamennou zdí a všude na mostech u mořských kanálů postavili věže a brány. Kámen lámali kolem dokola vespod na středním ostrově i vespod na pásech na vnější i vnitřní straně, jednak bílý, jednak černý, jednak červený, a tím v nich zároveň vylamovali po obou stranách loděnice, kryté samotnou skálou. Domy stavěli zčásti jednobarevné, zčásti pro okrasu pestré, z kamenů rozličných barev, využívajíce takto jejich přirozeného půvabu. Hradbu kolem vnějšího pásu obložili po celém obvodu mědí jakoby nátěrem, vnitřní hradbu polili cínem a kruh kolem samé akropole mosazí s ohnivým leskem....

Platón: Kritiás
(uvedeno v knize Ludvíka Součka – Bohové Atlantidy, Praha 1983)

Pro Jana Sýkoru (1978) je základem kresebný projev, který často přelévá do grafických technik. Loňský absolvent ateliéru grafiky Jiřího Lindovského na pražské AVU vizuální skutečnost transformuje do fantaskních scenérií, odkrývá nekonečné vrstvy prostoru, vtěluje se do vizí architekta nebo inženýra / k tomu volí prosté vyjadřovací prostředky - tužku, tuš, xerox nebo propisku a jimi pak zaznamenává "stavitelův" záměr na pomezí sci-fi a snu.

Markéta Vinglerová, 2009




© 2007, etc. galerie

Kateřinská 20, Praha 2, Czech Republic / info@etcgalerie.cz